یزدفردا "برای آگاهی بیشتر با نحوه برگزاری آزمون سراسری تحصیلات تکمیلی امسال که در ماه جاری در دانشگاه یزد برگزارخواهدشد گفتگوی مبسوطی داشتیم با آقای دکتر مبین که به عنوان نماینده تام الاختیار دانشگاه، مسؤولیت برگزاری این رقابت بزرگ را در این دانشگاه به عهده دارد.


1- امسال آزمون وروردی کاشناسی ارشد در چه روز هایی برگزار می شود؟
*- در سال جاری آزمون وروردی تحصیلات تکمیلی (دوره های کاشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1388 و چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در صبح و بعداز ظهر روز های چهارشنبه 23/11/87، پنج شنبه 24/11/87، جمعه 25/11/87 و صبح شنبه 26/11/87 بطور همزمان و هماهنگ در 39 شهرستان (در 134 کد رشته امتحانی) و از جمله در دانشگاه یزد انشاء ا..برگزار خواهد شد. برا اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور جلسات امتحانی ساعت 8:30 صبح و 3 بعد از ظهر آغاز می شوند.
2- چه تعداد از داوطلبان شرکت دراین آزمون امسال در دانشگاه یزد امتحان خواهند داد؟
*- تعداد کل داوطلبان این آزمون که در فرم ثبت نام قبلا دانشگاه یزد را به عنوان محل امتحان خود انتخاب کرده اند، بیش از 14000 نفر (شامل 45درصد زن و55درصد مرد) است که جمعا در 128 کد رشته امتحان خواهند داد. این تعداد نسبت به سال گذشته در حدود 30درصد افزایش یافته است. ضمنا تعداد این داوطلبان در هر نیمروز از حدود 2000 تا 2600 نفر متغیر است.
3- چه مکان هایی در دانشگاه برای جلسات این آزمون در نظر گرفته شده است؟
*- برای یافتن مکان مناسب در یک ماه اخیر بررسی های زیادی انجام شد و با توجه به افزایش قابل ملاحظه تعداد داوطلبان و امکانات موجود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است جلسات امتحانی در ساختمان های علوم پایه و کلاس های آموزشی مدیریت واقع در پردیس اصلی دانشگاه تشکیل شوند.
4- کارت های ورود به جلسات امتحانی این آزمون چگونه توزیع می شوند؟
*- توزیع کارت های ورودی این آزمون به صورت اینترنتی است و داوطلبان باید در تاریخ های خاصی که در سایت سازمان سنجش(www.sanjesh.org) اعلام می شود، به همین سایت مراجعه و نسبت به پرینت کارت ورودی و بر گه راهنما مراجعه و اقدام نمایند.
5- آزمون کارشناسی ارشد از چه جهاتی دارای اهمیت است؟
*- البته همه آزمون های سراسری مهم و سرنوشت ساز اند، ولی با توجه به افزایش قابل ملاحظه تعداد داوطلبان این آزمون نسبت به سال گذشته (در حدود 30درصد) و نیز نسبت به کنکور سراسری و خصوصیات شرکت کنندگان در آن که طیف وسیعی از تحصیل کردگان جامعه از دانشجویان ترم آخر گرفته تا دانش آموختگان، مهندسان، پزشکان، مدیران دستگاه های اجرایی استان و روحانیان معزز شرکت می کنند، و اهمیت آن که به عنوان مهمترین مسابقه علمی و ملی کشور که بر اساس آن آینده سازان و، خبره ترین کارشناسان و مدیران ارشد و فرهیخته جهت انجام اهداف متعالی جامعه و انقلاب اسلامی، در سطوح مختلف محلی تا بین المللی مشخص خواهند شد، مطمئنا و قطعا این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرف دیگر با توجه به اینکه تعداد کثیری از شهروندان بزرگوار یا به عنوان داوطلب و یا همراه، ازاقشار مختلف و از سراسر استان و کشوردر روزهای فوق به دانشگاه مراجعه می کنند، ایام برگزاری این آزمون را می توان بنوعی بعنوان "روزهای در های باز دانشگاه" تلقی نمود که این خود فرصتی برای نمایش فرصت ها، امکانات و پیشرفت های همه جانبه دانشگاه و بویژه توان مدیریتی و اجرایی آن محسوب می شود. به علاوه فراهم آوردن شرایط مطلوب و امکانات کافی برای انجام این آزمون خود می تواند در جذب پذیرفته شدگان نخبه این آزمون برای ادامه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه موثر باشد.
6- برای برگزاری آین آزمون در دانشگاه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
*- با توجه به مراتب فوق، مطمئنا و قطعا این موضوع از جهات گوناگون از اهمیتی بی حد برخوردار بوده و اجرا و برگزاری آن در دانشگاه مستلزم تمهیدات وتدابیر خاص و تلاش شبانه روزی همگان است. به طوریکه (خدای ناکرده) کوچکترین قصور، کم توجهی، خطا و ناهماهنگی در اجرای مراحل مختلف این آزمون سرنوشت ساز، حتی بمدت کمتر از چند دقیقه اگر به تضییع حقوق داوطلبان بیانجامد، نه تنها موجب احساس گناه در برابر حق تعالی و عذاب وجدان است، بلکه باعث شرمساری در مقابل و پاسخ گویی به مردم بزرگوار، شریف و شهید پروری که افتخار و لیاقت خدمت صادقانه به آنان به عنوان یک امانت الهی و مقدس به ما سپرده شده است خواهد بود. که این خود پیامد های قانونی و حقوقی خاص خود و احتمالا تالمات و اثرات ناگوار روحی و روانی را در داوطلبان جوان تر در پی دارد. بنابراین از چند هفته ستادی مخصوصی در دانشگاه تشکیل گردیده و طی جلسات متعدد بین بخش های مختلف تقسیم کار و هماهنگی های لازم بعمل آمده و با حمایت ریاست محترم و تلاش همه مسئولان اقدامات لازم در دست اجراست. ضمنا در سطح شهر و استان نیز تدابیر خاصی اندیشیده خواخد شد و برآنیم تا با بسیج و استفاده از کلیه امکانات و با تمام وجود و همت، شرایط لازم و کافی را البته در حد مقدور برای برگزاری و کسب رضایت داوطلبان آنگونه که شایسته شهروندان بزرگوار است تامین نماییم.
7- در مورد تامین عوامل اجرایی آزمون تا به حال اقدامی شده است؟
*- عوامل اجرایی آزمون عمدتا از بین کارشناسان و کارمندان شریف و زحمتکش دانشگاه انتخاب می شوند بعلاوه تعداد از اساتید هم همکاری دارند. از یک هفته قبل فرم های مخصوص اعلام آمادگی توسط اموراداری به کلیه واحد های دانشگاه ارسال گردیده و همکاران محترم مشغول ثبت نام هستند. پس از تکمیل این فرم ها و بررسی و تایید همکاران توسط حراست دانشگاه و حفاظت آزمون، ابلاغیه آنها به انضمام توصیه های لازم برای همکاران ارسال خواهد شد و البته کلیه این عزیزان موظف به شرکت در کلاس توجیهی که زمان آن متعاقبا از طریق همین سایت به اطلاع خواهد رسید هستند. با توجه به تعهد و رسالت دانشگاه در این خصوص از همکاران محترم درخواست می شود تا با درک مسؤولیت، دلسوزی و همدلی و مشارکت و همکاری فعال در برگزاری این آزمون مهم و سرنوشت ساز ما را یاری دهند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا